Dominikánský klášter Batalha (Mosteiro da Batalha) leží ve stejnojmenném, asi patnáctitisícovém městě ve středním Portugalsku, zhruba 120 kilometrů severně od Lisabonu. Batalha (čtěte Batalja) v překladu znamená „bitva“ a odkazuje na klíčovou bitvu u Aljubarroty v roce 1385, během níž utlačovaní Portugalci porazili kastilská vojska a získali zpět svou svrchovanost. Klášter byl postaven právě na památku této významné události a stal se jedním z hlavních symbolů portugalské hrdosti a nezávislosti.
Monumentální stavba je pozoruhodnou směsicí gotické a manuelské architektury. Přestože nikdy nebyla zcela dokončena, pro svůj historický i duchovní význam se právem dostala na seznam světového dědictví UNESCO, i mezi tzv. sedm divů Portugalska.
Bitva o nezávislost a vznik kláštera
Klášter byl těžce poškozen během napoleonských válek
V roce 1383 zemřel král Ferdinand I., kterému se nepodařilo zplodit mužského následníka trůnu. V zemi proto vypukla občanská válka, které se ve svůj prospěch snažili využít sousední Kastilci. Přestože Španělé byli ve značné množstevní přesile, Portugalci v sobě snad vůbec poprvé probudili národní cítění a svrchovanosti své země se nehodlali jen tak vzdát.
Důležitou roli sehrála šlechta a měšťané, kteří z nemanželské linie předchozí burgundské dynastie vytvořili nezávislou dynastii Avizů. V jejím čele stanul Jan I. Portugalský (João I), levoboček krále Petra I., a vítězstvím v bitvě u Aljubarroty v roce 1385 stvrdil nezávislost portugalského království. Dynastie Avizů v následujících 200 letech učinila z Portugalska bohatou a mocnou námořní velmoc.
Ještě před slavnou bitvou, která se konala v předvečer svátku Nanebevzetí Panny Marie, učinil Jan přísahu, že v případě vítězství nechá postavit velkolepý klášter zasvěcený právě Marii. Jak slíbil, tak také učinil a zhruba o dva roky později začala výstavba kostela Panny Marie Vítězné (Santa Maria da Vitória) a následně také přilehlého kláštera určeného dominikánům. V okolí souběžně vyrostla osada Batalha, která svým názvem významný historický milník dodnes připomíná.
Klášter byl těžce poškozen během napoleonských válek, francouzská armáda objekt kompletně vyplenila a vypálila. Poté, co odtud odešli poslední dominikáni, byl komplex dlouho opuštěný a v dezolátním stavu. O jeho rekonstrukci rozhodl až král Ferdinand II. Portugalský a rozsáhlé opravy trvaly od poloviny 19. století až do začátku století 20.
Gotické veledílo
Zvenčí je klášter zdoben opravdu honosně
Klášter Batalha je výkladní skříní gotické architektury. Vůbec prvním architektem, který se na stavbě podílel, byl Alfons Domingues. Právě on stál za původní koncepcí a celkovou dispozicí kláštera, který sestává z chrámu se sakristií, křížové chodby s kapitulní síní, dormitáře, kuchyně a refektáře. Jeho nástupcem byl mistr Huguet, pravděpodobně Angličan s katalánskými kořeny, který původní plány lehce pozměnil a do stavby zakomponoval některé inovativní architektonické a dekorativní prvky. Ty jsou nejlépe patrné na klenuté střeše kapitulní síně.
Rozsáhlý komplex, který vedle své duchovní hodnoty také věrně mapuje několik staletí portugalské historie, rozhodně stojí za návštěvu a důkladnou prohlídku. Už na nádvoří vás přivítá pomník hraběte Nuna Álvarese Pereiry, svatořečeného vojenského génia, který měl lví podíl na vítězství v bitvě proti Španělům.
Zvenčí je klášter zdoben opravdu honosně – nechybí lomené oblouky, nápadité chrliče ani plaménkové věžičky. Při vstupu do objektu se nejprve dostanete do hlavního chrámu. Jeho interiér je poměrně strohý a spíše než dekorací zaujme svými úctyhodnými rozměry: 80 metrů na délku, 22 metrů na šířku a 32 metrů na výšku. Velkolepost prostoru dodává precizní řemeslná práce, neuvěřitelně vysoké klenuté stropy a obrovské vitráže, skrze které proniká denní světlo a vytváří v útrobách potemnělého chrámu magické barevné obrazce.
Po pravé straně chrámu najdete kapli s hrobkami významných členů rodiny zakladatele kláštera Jana I. (Capela do Fundador). Pochována je zde například jeho žena Filipa z Lancasteru nebo synové, princ Jindřich Mořeplavec (vlivný podporovatel objevných plaveb) a princ Petr s chotí Isabelou z Urgellu.
Čtení: Zájezdy do Portugalska – srovnání a doporučeníKlášter s nádechem orientu
Po levé straně chrámu pak stojí rozsáhlý klášter, který se pyšní hned dvěma křížovými chodbami a kapitulní síní. První z chodeb, přezdívaná „královská“ (Claustro Real), je nádhernou ukázkou manuelského stylu, který vkusně kombinuje prvky pozdní gotiky, renesance a maurské architektury. Bohatě zdobené sloupořadí kontrastuje s prostým interiérem kostela.
Do detailu propracované motivy odkazují na zlatou éru Portugalska. Arkády zdobí například navinutá lana, perly a mušle, které symbolizují moře a námořnictví, artyčoky a lotosové květy z nedávno objeveného Dálného východu nebo armilární sféry připomínající velké zámořské objevy. Severozápadní kout chodby ozvláštňuje renesanční kašna. Druhá křížová chodba, chodba krále Alfonse V. (Claustro de Afonso V), je o poznání střízlivější. Byla postavena v tradičním gotickém stylu s dvojitými oblouky, které zdobí erby krále Eduarda I. a Alfonse V.
Zhruba v polovině Claustro Real se nachází vchod do kapitulní síně. Ta je zajímavá svým čtyřúhelníkovým půdorysem o průměru 19 metrů a poněkud odvážně navrženým stropem bez podpěr. Ten se údajně podařilo postavit až na několikátý pokus a během stavby přišlo k újmě několik dělníků z řad vězňů. Kapitulní síň byla po chrámu druhým nejdůležitějším místem kláštera. Mnichové se zde pravidelně scházeli, aby mohli projednávat záležitosti týkající se jak duchovního, tak obyčejného každodenního života.
Nedokončené kaple, mistrovské dílo pod širým nebem
Ta nejzajímavější podívaná na vás ovšem čeká až na samotném konci prohlídky, kdy se dostanete k tzv. nedokončeným kaplím (Capelas Imperfeitas). Jak už název napovídá, jde o sérii kaplí, jejichž výstavba nikdy nebyla dokončena. Celkem sedm zdobených kaplí a do nejmenšího kamenického detailu propracovaný portál nekryje žádná střecha a všechnu tu nádheru můžete pozorovat s otevřeným nebem nad hlavou.
Kaple měly sloužit jako pantheon rodiny krále Eduarda I. Portugalského. Po králově smrti ale došlo k pozastavení stavebních prací a vzhledem k tomu, že si jeho následovníci pro místo svého posledního odpočinku zvolili raději Lisabon, budova dodnes nebyla dokončena. Hrobka krále a jeho choti Eleonory Aragonské je zde uložena teprve od 40. let minulého století.
Praktické informace
A na kolik vás tato krása vyjde?
Klášter Batalha má otevřeno denně od 9 do 17:30 hodin (od poloviny října do konce března), respektive 18:30 hodin (od dubna do poloviny října). Uzavřen je během státních svátků: 1. ledna, na Velikonoční pondělí, 1. května, 20. srpna a 25. prosince.
Dospělí za vstup zaplatí 6 euro, děti, studenti a senioři mají nárok na 50% slevu. K dispozici jsou také kombinované vstupenky za 15 euro, které zahrnují vstup i do klášterů v Alcobaçe a Tomaru. Vstup do samotného kostela zpoplatněn samozřejmě není.