O výhodných nákupech v USA kolují legendy. Chcete si pořídit značkové produkty za minimální ceny i vy? Přečtěte si, jak na to. V našem článku se dozvíte, kdy a kde je za oceánem nejlepší nakupovat a na co si dát pozor. Vyražte do USA za levnými nákupy!
Oblíbené americké rčení říká „Shop ´til you drop“, tedy něco jako „Nakupujte až do padnutí“. A po nákupním maratonu v USA i našinec pozná, co se tím myslí. Obvyklý stereotyp, který nám podávají média, je takový, že jsou Američané bohatí a nakupování přímo milují. A ač jsou všechny stereotypy zjednodušující, je zase pravda, že na každém šprochu je pravdy trochu.
Nakupování hraje v Americe podstatnou společenskou roli – Američané rádi dávají na odiv produkty určitých značek a jejich vlastnictví je zárukou společenské prestiže. Nákupy jsou také jednou z hlavních ekonomických sil celé země, individuální spotřebitelé jsou tak důležití, že ekonomika USA bývá často nazývána jako „spotřebitelská“.
Za shoppingem do USA míří z Evropy čím dál větší množství lidí. Není divu, kvalitní elektronika je tu mnohonásobně levnější než u nás a značkové oblečení se leckdy dá pořídit za méně než polovinu ceny, kterou byste zaplatili v České republice. Jedná se především o populární značky jako Calvin Klein, Tommy Hilfiger, Levis, DKNY, Banana Republic, Roxy, Quiksilver, Etnies aj.
Vyberte si to nejvhodnější období!
Do USA se jezdí především za módou
Americká nákupní horečka probíhá celoročně, levně tu nakoupíte kdykoliv. Nicméně pokud chcete ušetřit co nejvíce, dopřejte si nákupní lov ve slevách. Slevy a výprodeje se v Americe konají několikrát do roka, často u příležitosti různých místních svátků. Jedním z nejlepších období k výhodným nákupům je bezesporu období po vánočních svátcích, slevy začínají už 26. prosince, nejlevněji však nakoupíte mezi 6.–20. lednem.
Další vhodnou dobou pro nákupy v USA je období kolem Dne nezávislosti 4. července, dny kolem tzv. Černého pátku na konci listopadu, které jsou počátkem předvánoční nákupní horečky, nebo doba okolo tzv. Memorial Day (Den obětí války) poslední květnové pondělí.
Zvláště ve slevovém období se davům v obchodech a outletových centrech nevyhnete, nicméně pokud si chcete od shoppaholiků alespoň trochu odlehčit, naplánujte si váš lov na všední den dopoledne.
Kde nakupovat? Máte tři možnosti
Můžete si vybrat mezi klasickými prodejnami jedné značky, pouličními trhy ve městech, na kterých najdete originální kousky, nebo si k nákupům dopřát všechno zboží pod jednou střechou. Vyberete-li si poslední možnost, nabízí vám Spojené státy k nákupům magickou trojici: obchodní domy, výprodejové obchody a outletová centra.
- Obchodní domy jsou pro Evropana tou nejznámější možností. Ve Spojených státech mají dlouholetou tradici – vůbec první americký obchodní dům založil v New Yorku irský emigrant Alexander Stewart už v roce 1846. Měl tehdy revoluční nápad – domluvil se s malými obchodníky a umístil jejich prodejny do jednoho prodejního komplexu. Úspěch byl zaručen jednak díky časové úspoře nakupujících a jednak také proto, že se jednalo o živoucí příklad demokracie: do obchodních domů mohly zajít všechny vrstvy obyvatelstva, od chudých emigrantů až po bohaté dámy přijíždějící ve vlastních kočárech. Všichni se mohli dívat, všichni si mohli na zboží sáhnout nebo si jej vyzkoušet. A tak je tomu dodnes. Obchodních domů je ve Spojených státech víc než dost. Nejčastěji se setkáte s názvy jako Macy´s, Sears, Marshall Field nebo třeba Walmart. Nabídka se různí, některá nákupní centra se specializují na vyšší třídu zákazníků, jiná na nižší. Téměř bez výjimek platí, že v těchto zařízeních seženete jak známé americké značky, tak i vlastní značky daných nákupních center.
- Výprodejové obchody se specializují pouze na akční zboží a jsou tím pravým potěšením pro skutečné vyznavače výhodných nabídek. Oproti klasickým obchodním domům se tu budete muset zbožím více prokousávat, abyste našli váš vyvolený kousek. Odměnou vám však bude to, že jej získáte za velmi dobrou cenu. Více než 800 poboček mají výprodejové obchody s názvem TJ Maxx, za nimi následují Marshall´s nebo Ross Dress for Less.
- Outletová centra jsou samostatnou kapitolou amerického nakupování. Jedná se často o nákupní vesničky ležící mimo městská centra, ve kterých můžete obejít na několik stovek obchodů a bez problémů strávit celý den. Chcete-li se předem dozvědět výběr značek v daném outletovém centru, není nic snazšího, než probrouzdat stránky na internetu.
Americké odlišnosti aneb jiný kraj, jiný mrav
Módu za poloviční ceny najdete i ve značkových buticích
V Americe některé věci fungují jinak než v Evropě. Budete-li znát odlišnosti, ušetříte si spoustu cenného času.
Částka na cenovkách zboží není konečná. U pokladny vám k nákupu přičtou ještě tzv. Sales Tax, tedy americkou obdobu DPH. Výše daně je v každém americkém státu jiná a většinou se pohybuje v rozmezí 5–9 %. Zjistěte si proto výši Sales Tax ještě před vašimi nákupy v Americe. Zároveň platí, že pokud navíc nakupujete zboží se slevou, nebývá zlevněná cena uvedena na cenovkách ve své finální podobě. Informace o slevě je většinou uvedena na regálu či věšáku a vy si musíte konečnou částku, kterou za zboží zaplatíte, vypočítat sami.
Americké velikosti jsou často ve srovnání s evropskými odlišné. Neplatí to u všech značek, ale většinou bude americké zboží o jednu velikosti větší než v Evropě, to znamená, že pokud si koupíte americkou velikost L, byla by v Evropě označena jako M. Často se také setkáte s číselným označením velikostí, které je opět odlišné od toho, na které jste mohli narazit třeba ve Velké Británii.
Jiné velikosti mívá rovněž obuv nebo spodní prádlo. Není nic snazšího, než si před vašimi nákupy najít na internetu tabulku amerických velikostí a vytisknout si ji, případně uložit do vašeho telefonu nebo tabletu. Americkou výhodou je to, že tu snadno seženete i stylové zboží nadměrných velikostí typu XXXXL, což často bývá v Evropě problém.
Čtení: Zájezdy do USA – srovnání a doporučeníNákupní tipy, jak ušetřit peníze a starosti
Američané milují slevy a výhodné nákupy a často vás lákají s nejrůznějšími nabídkami. Obvyklé jsou slogany typu „dva za cenu jednoho“ a také slevové kupony. Takové kupony můžete získat ještě před vaším odletem, např. pokud se zaregistrujete na webu určitého outletového centra.
Kupony získáváte leckdy také za to, když k dopravě do daného centra využijete místní autobus nebo pokud na informacích v nákupním zařízení ukážete občanský průkaz s evropskou národností. Slevové kupony a kartičky bývají také součástí novin či časopisů. Běžným jevem je i to, že při nákupu získáte slevu na další nákup, případně slevu na nákup v některé ze spřátelených prodejen.
Uděláte lépe, pokud budete platit kartou než vysokou hotovostí. Američané již téměř nepoužívají fyzické peníze, zejména na hodnotnější nákupy. Někde vám vysokou hotovost nebudou chtít přijmout, jinde si vás budou zvláštním způsobem prohlížet. Chovejte se proto americky a plaťte platební kartou.
Na co si dát pozor nejen na celnici
Vyhněte se problémům při návratu
Zjistěte si předem váhový limit vašeho zavazadla. Za nadváhu na letišti zaplatíte vysoké částky a potěšení z výhodných nákupů pak vezme za své. Pokud plánujete velké nákupy, nechejte zbytečnosti doma a cestujte do Ameriky s poloprázdným kufrem nebo si předem zajistěte přepravu druhého zavazadla, při včasné rezervaci vás vyjde několikanásobně levněji. Další možností je nechat si nakoupené zboží domů poslat z Ameriky poštou, např. přes službu Polonez Parcel.
Dejte si pozor na celní limit. Z USA si můžete dovézt spotřební zboží v celkové výši 430 EUR (necelých 12 tisíc korun), pokud je hodnota nakoupeného zboží vyšší, měli byste platit na letišti clo. Vaše zavazadlo si celníci můžou vybrat k namátkové kontrole a může vás tak potkat nemilé překvapení. Běžně využívanou praxí je dělat mrtvého brouka, neschovávat účty a zbavit zboží cenovek.
Shop ´til you drop!
Amerika je nákupním rájem – personál obchodů je v drtivé většině příjemný, ceny jsou příznivé a výběr obrovský.